tudományos-szakmai folyóirat

Bárd Károly: Az áldozatok méltósága és a vádlottak jogai. Összehasonlító jogi tanulmány


Szerző(k): Kiss Anna

A HVG-ORAC kiadásában 2021 tavaszán jelent meg Bárd Károly akadémiai nagydoktori értekezésére épülő könyve, amelynek témája az áldozatok méltósága és a vádlottak jogai.1  Már a mű címében is benne van, hogy összehasonlító jogi tanulmányt tart a kezében az olvasó.

A könyv szerkezetileg három nagy részből áll:

  1. Az igazságszolgáltatási rendszerek összehasonlító vizsgálata – jogközelítés és annak korlátai
  2. A jogállami büntetőeljárás elvei az esküdtszéki rendszer példáján
  3. A sértetti jogok kiterjesztése és a tisztességes eljárás

A három rész három önálló tanulmánynak tűnik, és ezeket látszólag csak az tartja össze, hogy közös kötetben jelentek meg. A figyelmes olvasó viszont a könyv végére érve megtalálja azt a rendező elvet, amelyre már a cím is utal; valóban egy összehasonlító jogi dolgozatról van itt szó, ahol minden fejezet egy teljes egész felé mutat. Bárd Károly korábbi könyveinél is ezt figyelhettük meg. Ennek a módszernek az az előnye, hogy fejezetenként is olvashatjuk, nem szükséges a teljes könyv ismerete egy-egy rész megértéséhez. Ez a fajta lazaszerkezetes megoldás többnyire idegen a jogi értekezésektől (értekezéseknél), de a szépirodalomban számos példát találunk erre (Kosztolányi Esti Kornélja, Grecsó Jelmezbálja stb.).

A kötet több teóriát és jogintézményt mutat be, és a puszta ismertetésen túl elemzésnek is aláveti ezeket, de mégsem ez itt a lényeg, az ismertetés, a bemutatás, az elemzés, hanem sokkal inkább azoknak a kérdéseknek a megfogalmazása, amelyek napjainkban más jogtudósokat is foglalkoztatnak.

Néhányat kiemelve ezek közül:

  • Az EJEB szerepe a jogközelítésben (Taxquet-ítélet)
  • Peremptory challenge
  • Kit illet a tisztességes eljáráshoz való jog?
  • Az áldozatokkal való szolidaritás és a vádlotti jogok
  • Az érzelmek szerepe a büntetőeljárásban
  • A sértetti jogok kiterjesztése és a hazai Be.

 A Taxquet-ítélet és a peremptory challenge

Az esküdtszéki döntést sok kritika éri, mivel a bűnösség kimondása esetében elmarad az indokolás. Az igazságszolgáltatási rendszerek közelítésekor ez gondot jelent. Bárd Károly szerint „kérdéses, hogy az esküdtszéki rendszer átalakítható-e úgy, hogy garantálja a vádlott jogát az indokolt ítélethez. E jog ugyanis csak akkor biztosított, ha a vádlott tudomást szerez arról, hogy melyek voltak a zsűri döntésének tényleges motívumai”2 .

A szerző részletesen elemzi az EJEB egyik döntését, a Taxquet-ítéletet, és rávezeti az olvasót az ebben rejlő ellentmondásra, amelynek magyarázatára és feloldására is kitér. A döntés azért ellentmondásos, mert az ítélet előtt az EJEB már kitért arra, hogy a tisztességes eljárás implicit jogosítványa az indokolt döntéshez való jog, de azt is kimondta, hogy ezt a jogot az esküdtszéki eljárásban nem kell garantálni. Ez azért elgondolkodtató, mert az indokoláshoz való jog – mint a tisztességes eljárás implicit jogosítványa – abszolút érvényű jog, vagyis ennek hiánya semmilyen helyzetben sem igazolható. Mivel az esküdtszék a verdiktjét nem indokolja, ezért „ezzel a vádlottat a fair eljárás e komponensétől totálisan megfosztják”3 .

A szerző a „Taxquet-ítélet előidézte ellentmondás feloldására” azt a hipotézist állítja fel, hogy az EEJB „az ítéleti indokolást instrumentálisnak tekinti, amely egyéb célokat, értékeket, érdekeket szolgál. Ezek a bizalom megteremtése és fenntartása az igazságszolgáltatás iránt, a jogorvoslati jog elősegítése és a döntéshozó pártatlanságának biztosítása”4 . Az indokolásra pedig akkor nincs szükség, ha az esküdtszéki rendszerben vannak olyan „instrumentumok”, amelyek ezeket a funkciókat betöltik és kompenzálják. Bárd Károly azt igazolja, hogy ez a feltételezés nem helytálló. A jogorvoslati jog csak csökevényesen érvényesül, „mai viszonyok között az esküdtszék reprezentatív összetétele – ez lenne, egyebek között, a bizalom forrása – nem garantálható. A pártatlanság biztosítására a zsűrirendszerben – utólagos kontroll nem lévén – az esküdtek kiválasztására, az elfogult egyének kizárására irányuló eljárás áll rendelkezésre. A felek a kontinentális eljárásban is indítványozhatják az elfogultnak vélt döntéshozók kizárását, de ennek kötelesek indokát adni. Az angolszász esküdtszéki rendszer azonban – […] az utólagos kontroll hiányában – ennél hatékonyabb eszközt igényel. Ez az indoka a zsűrirendszer hagyományos intézményének, a peremptory challenge-nek”5 .

Bárd Károly elemzése végén arra jut, miszerint „a potenciális esküdtek indokolás nélküli eltávolítása sokkal inkább ahhoz vezet, hogy az így »talpon maradt« esküdtek az egyik vagy a másik fél irányában lesznek elfogultak. Ezért (is) a common law országok egy részében ma már nem létezik az intézmény. Az Egyesült Államokban azonban ragaszkodnak hozzá, elsősorban azért, mert hagyományosan a vádlottakat védelmező humanitárius intézménynek, a vádlottakat illető due process jogosítványnak tekintik. Ha a peremptory challenge valóban feltétele a vádlottal való tisztességes bánásmódnak, úgy felvethető – miképp azt többen javasolják is –, hogy a peremptory challenge maradjon meg, de kizárólag a vádlott által igénybe vehető jogként. Egy ilyen javaslat szószólói felhívhatják a favor defensionis elvét, amely egyebek között a büntetőper »vezérelvében«, az ártatlanság vélelmében ölt testet. A vélelem olyan pert implikál, amelynek szabályai jó eséllyel elkerülhetővé teszik, hogy bárkit is ártatlanul ítéljenek el. A peremptory challenge, ha azt kizárólag a védelem számára tartjuk fenn, e célt hatékonyan szolgálhatja: a vádlott számára kedvező összetételű zsűri verdiktje feltehetően nem sújtja majd azt, aki ártatlan”6 .

Kit illet a tisztességes eljáráshoz való jog?

Míg az Emberi Jogok Európai Egyezménye (EJEE) a tisztességes eljáráshoz való jogot a vádlotthoz rendeli, addig „az angol jogszabályok, bírói döntések és a jogirodalom szerint az eljárásnak mindkét fél szemszögéből fairnek kell lennie. Az angol megközelítés nyilván a büntetőeljárás szigorúan magánjogias felfogására vezethető vissza, amely szerint a per a két szembenálló egyenlő fél küzdelme, és arra, hogy hosszú időn át valóban a sértett képviselte a vádat”7 . Tehát „a vádlott mellett fairness-igénye a vádlónak van, nem pedig a sértettnek. Az EJEE 6. cikke nincs tehát ellentétben a common law felfogással, amikor hallgat a sértett fairness jogáról. Az pedig, hogy a 6. cikk csak az egyik fél jogaként említi a fairness-t, egyértelműen következik az EJEE »műfajából«. A tisztességes eljáráshoz való jog egyike az emberi jogoknak, ezért ennek nyilván nem lehet kedvezményezettje az állam nevében fellépő vádló”8 . Bárd Károly szerint ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy „az EJEE érzéketlen lenne a sértettek igényei iránt. Érdekeik védelme ugyanis biztosított azzal, hogy az állam igenis köteles a szubsztantív jogaikat – az élethez, a fizikai integritáshoz vagy a magánélethez való jogukat – sértő magatartásokat kriminalizálni és gondoskodni a büntető jogszabályok hatékony alkalmazásáról”9 .

Az EJEB álláspontja abban a kérdésben, hogy kit illet a tisztességes eljáráshoz való jog, Bárd Károly szerint egyértelmű: „a magánjogi igényt előterjesztő sértett hivatkozhat a 6. cikk (1) bekezdésére, amely garantálja mindenki számára a tisztességes eljáráshoz való jogot az olyan jogvitákban, amelyeknek tárgya polgári jog, illetve kötelezettség. A büntetővádra indult eljárásokban a tisztességes eljáráshoz való jog kedvezményezettje kizárólag az, akit »vádolnak«, vagyis a terhelt. […] Az EJEB sem érzéketlen a bűncselekmények áldozatainak igényei iránt, ám azt a legitim érdeküket, hogy a bűntetteseket hatékonyan üldözzék, azzal elégíti ki, hogy az államtól a szubsztantív jogok védelme érdekében pozitív intézkedéseket kíván. Ha az állam elmulasztja kriminalizálni az élethez, a fizikai integritáshoz vagy a magánélethez való jogot sértő magatartásokat, vagy nem gondoskodik a büntető jogszabályok hatékony alkalmazásáról, az említett szubsztantív jogok (és nem a tisztességes eljáráshoz való jog) megsértéséért felel a pozitív kötelezettség doktrínája alapján”10 .

Az EJEB álláspontjától eltér az AEJB11 , és a bűncselekmény áldozatának, valamint az áldozat hozzátartozóinak is biztosítja a tisztességes eljáráshoz való jogot. A magyarázat, továbbá az is, hogy van-e ennek gyakorlati jelentősége, kiderül Bárd Károly könyvéből.

Az áldozatokkal való szolidaritás és a vádlotti jogok; az érzelmek szerepe a büntetőeljárásban

A szerző könyvének erre vonatkozó részében azt vizsgálja, vajon a sértetti jogok bővítése kihat-e a terhelt jogosítványaira, és ha igen, akkor hogyan.

A szerző egyik példaként megemlíti az Al-Khawaja-ügyet, ahol ismertették az esküdtszéki eljárásban a tárgyalás előtt öngyilkosságot elkövető sértett korábbi vallomását, és az EJEB nem állapította meg az EJEE 6. cikkének a megsértését. Bárd Károly feltételezése szerint ebben az ügyben „az áldozat iránti részvét vezette” mind a két bíróságot. „A kérdés az volt, hogy sérült-e a vádlott 6. cikk (3) d) pontban biztosított konfrontációhoz való joga azzal, hogy praktikusan az egyetlen bizonyíték, amelynek alapján az esküdtszék bűnösnek mondta ki, egy olyan tanú vallomása volt, akit a védelem nem kérdezhetett ki. A Negyedik Szekció tanácsa megállapította a 6. cikk megsértését, de a Nagykamara ellentétes következtetésre jutott. Nem látott egyezménysértést, és ezzel valójában eltörölte azokat az elveket, amelyeket korábbi ítéleteiben következetesen alkalmazott”12 . Bárd Károly szerint „nem kizárt, hogy a strasbourgi bírák többsége nem tudta függetleníteni magát érzelmeitől (empátiától), a szolidaritás érzésétől […]”13.

Sajó Andrásra utalva, Bárd Károly is feltételezhetően azon a véleményen van, hogy az érzelmek szerepet kapnak az igazságszolgáltatásban. „Illúziónak bizonyult az az ígéret, hogy az igazságszolgáltatás hatékonyságát majd az érzelmek távoltartása fogja garantálni. A ráció és az azt megtestesítő intézmények képesek az érzelmeket megfelelő mederbe terelni, de a tényleges történések megértéséhez azokat figyelembe kell venni”14 . Éppen ezért szükségesek azok a vizsgálatok, amelyek az érzelmek szerepét kutatják, mert Bárd Károly szerint „önmagában az áldozatokkal való együttérzés, a sértetti jogok kiterjesztése nélkül is hatással lehet a vádlott pozíciójára”15 .

A sértetti jogok kiterjesztése és a hazai Be.

Vajon a sértett nyilatkozati joga segíti-e őt abban, hogy az átélt traumát feldolgozza? Nyújt-e neki ez megnyugvást? Erősödik-e az igazságszolgáltatásba vetett bizalma, ha lehetősége van arra, hogy az őt ért sérelméről beszámoljon, és nyilatkozzon arról, hogy akarja-e a terhelt megbüntetését?

Bár voltak erre már külföldi kutatások, de a kérdésekre egyértelmű válasz még nem adható.16

A fő dilemma, vajon „a büntetés mértékére hatással lehet-e az, hogy az áldozat megbocsátó vagy bosszúálló, hogy könnyedén túlteszi magát a kudarcokon, buktatókon, pofonokon, sérelmeken, vagy éppen olyan alkat, aki hetekig, évekig emészti, gyötri magát. A válasz attól függ, hogy milyen büntetési elméletet fogadunk el. A megtorló büntetéssel aligha egyeztethető össze, hogy a szankció megállapításánál figyelembe vegyék azt: miképp élte át az áldozat a jogsértést. Ha viszont a helyreállító igazságszolgáltatást részesítjük előnyben, úgy csak természetes, hogy a sértett jelezze: milyen az a szankció, amellyel a dolgok a helyükre kerülnek. Ezért nem elhibázott az új Be. rendelkezése, amely már az eljárás kezdetén módot ad a sértett számára, hogy beszámoljon az őt ért hatásról”17 .

Bárd Károly azt is védhetőnek tartja, hogy „a sértett arról is nyilatkozzon: kívánja-e egyáltalán az elkövető megbüntetését. Ez ugyanis eligazítást nyújt a hatóságoknak, hogy a most már valóban jelentős számú diverziós lehetőséggel éljenek-e, illetve a felkínált opciók közül melyiket válasszák”18 .

A szerző nem gondolja, hogy ezzel feladjuk „az állam büntetőmonopóliumát, és hogy a büntetőjog elveszítené közjogi jellegét. Az áldozat megszólaltatása pusztán annak a felismerését jelzi – és ebben a viktimológiai mozgalom érdeme vitathatatlan –, hogy az absztrakt jogtárgy, az elvont erkölcsi rend bizony nagyon is konkrét egyéni fájdalmak, szenvedések közvetítésével sérül”19 .

Kiss Anna PhD, tudományos főmunkatárs, Országos Kriminológiai Intézet

  1. Bárd Károly: Az áldozatok méltósága és a vádlottak jogai. HVG-Orac Lap- és Könyvkiadó, Budapest, 2021
  2. Uo. 61. o.
  3. Uo. 115. o.
  4. Uo.
  5. Uo.
  6. Uo.
  7. Uo. 139. o.
  8. Uo. 140. o.
  9. Uo. 141. o.
  10. Uo. 146. o.
  11. AEJB: Amerika-közi Emberi Jogi Bíróság (Inter-American Court of Human Rights)
  12. Bárd: i. m. 174. o.
  13. Uo. 175. o.
  14. Sajó, András: Constitutional Sentiments. Yale University Press, New Haven–London, 2011, 2. o. Idézi Bárd: i. m. 176. o.
  15. Bárd: i. m. 170. o.
  16. Egyes kutatások szerint az igazságszolgáltatással való elégedettség segíti az érzelmi felépülést. Lásd például Maarten Kunst – Lieke Popelier – Ellen Varekamp: Victim Satisfaction With the Criminal Justice System and Emotional Recovery: A Systematic and Critical Review of the Literature. Trauma, Violence, & Abuse, vol. 16, no. 3, 2015, 336. o. Davis és Smith pedig azzal zárják empirikus vizsgálatukról számot adó tanulmányukat, hogy a victim impact statement (VIS) ugyan olcsó és nem vitatott módja az áldozatok bevonásának, de alig van hatása arra, hogy a sértettek mennyire elégedettek az igazságszolgáltatással. Lásd Robert C. Davis – B. E. Smith: Victim impact statements and victim satisfaction: an unfulfilled promise? Journal of Criminal Justice, vol. 22, no. 1, 1994, 1., 10–11. o. Mindkét cikket idézi Bárd: i. m. 184. o.
  17. Uo. 184. o.
  18. Uo.
  19. Uo.


Your browser does not support the canvas element.