tudományos-szakmai folyóirat

A mesterséges intelligencia és a büntetőjog világa¹ – Beszámoló két konferenciáról


Szerző(k): Kiss Anna

2019 őszén a mesterséges intelligencia és a büntetőjog témakörével kapcsolatban két konferenciát is szerveztünk az Országos Kriminológiai Intézetben.

Alapkérdések

A szeptemberi konferencia a mesterséges intelligencia világát átfogóan érintette, a novemberi pedig ezen belül is leginkább a drónok és az autonóm járművek által okozott balesetek felelősségi kérdéseire koncentrált. Ha az önvezető jármű balesetet okoz, akkor vajon ki viseli ezért a felelősséget, és egyáltalán, kell-e ezt a kérdést a jognak szabályoznia? Ha igen, akkor vajon melyik jogterületnek? Kidolgozható-e a mesterséges intelligencia jog-, cselekvő- és vétőképessége? Közúti és egyéb baleset okozása esetén kit terheljen a felelősség? Ez a felelősség magán- vagy büntetőjogi felelősség legyen-e?

Ha a polgári jogban lévő felelősségi szabályok lesznek itt relevánsak, akkor a veszélyes üzemmel kapcsolatos felelősség, vagy a termékfelelősség kategóriáiban kell majd gondolkodnunk. Ha pedig a büntetőjognak lesz itt szerepe, akkor további kérdésekre kell választ adnunk, úgymint:

  • a büntethetőségi akadályok,
  • a gondatlanság fogalmának alkalmazhatósága,
  • a jogi személy felelőssége,
  • az ún. mögöttes felelősség,
  • az önvezető jármű saját büntetőjogi felelősségi kérdése (lehet-e tettese a bűncselekménynek?)

Természetesen nem lehet a robotot magát tettesként kezelni, hiszen a büntetőjog csak a bűnös, vagyis az elkövetőnek felróható és csak az emberi magatartást tekinti bűncselekménynek. Mindezek ellenére is érdekes volt a konferenciákon felvetni a „robot” büntetőjogi felelősségének elméleti kérdését, még akkor is, ha erre egyértelműen nem a válasz.

A fenti kérdések persze másképpen is feltehetők.

Akár úgyis, hogy mivel a robotok csak a kódot értik, ezért meg kell-e változniuk a jogszabályoknak?2 Az autonóm járművekkel „kapcsolatos fejlesztések egyik fő területe” Ződi szerint éppen az, hogy az önvezető autók „képesek legyenek felismerni és megérteni a közlekedési táblákat és az útburkolati jeleket, azaz lefordítani a KRESZ szabályait a saját kódjukra”.3 Amikor mindenhol autonóm járművek fognak közlekedni, „egy átmeneti időszak után”, „elektronikus jelekkel és üzenetekkel helyettesítjük majd” a közlekedési táblákat, és az „önvezető autók KRESZ-e valódi kód lesz, jeleket és protokollokat tartalmazó parancsrendszer, ami közvetlenül, és adott esetben állandóan változó formában meghatározza majd a vezető nélküli jármű tevékenységét”.4

Alapfogalmak

Mindkét konferencián felmerült, hogy mennyire fontos, ha a témához kapcsolódó fogalmakat tisztázzuk. Az önvezető járművekkel kapcsolatban például el kell határolnunk egymástól az autonóm és a nem autonóm járműveket. A hatályos szabályok ezt már tartalmazzák, és megengedik, hogy a közúti forgalomban a tesztjárművek közlekedhessenek, ezért az előbb említett definíciók mellett a tesztvezető fogalmát is meg kell határozni. Ennek a kötelezettségnek tesz eleget a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló rendelet5, mely szerint:

  • Fejlesztési célú nem autonóm jármű az olyan fejlesztési célú jármű, amelyben járművezető tartózkodik, aki működés közben mindenkor kézi irányítást gyakorol a jármű felett.6
  • Fejlesztési célú autonóm jármű pedig az olyan fejlesztési célú jármű, amely részben vagy teljesen automatizált működések fejlesztésére szolgál, és amelyben a jármű vezetőjének minősülő tesztvezető tartózkodik, aki az automatizáltság szintjétől függően vagy bármely, a közlekedés biztonságát veszélyeztető helyzetben, a működés közben szükséges mértékben kézi irányítást gyakorol, illetve a kézi irányítást bármikor átveheti a jármű felett.7
  • Tesztvezető: olyan járművezető, aki úgy felügyeli valamely fejlesztési célú autonóm jármű tesztelését, hogy a tesztelt autonóm járműben tartózkodik, és képes arra, hogy bármikor haladéktalanul átvegye az irányítást a fejlesztési célú autonóm jármű felett.8
  • Fejlesztési célú autonóm jármű tesztje: a fejlesztési célú autonóm jármű közforgalom elől elzárt úton, zárt tesztpályán vagy a közúti közlekedésben való részvétele, a járműfejlesztő által meghatározott vizsgálatok elvégzésére, a benne járművezetőként helyet foglaló tesztvezető irányításával és felügyeletével.9

A témát tekintve, meg kell említenünk az Európai Parlament ún. Robotikai Chartáját10, mely kimondja, hogy az autonóm közlekedés magában foglalja: a közúti, a vasúti, a vízi és a légi közlekedési eszközök valamennyi formáját, ha azok távirányított, automatizált, összekapcsolt és autonóm módon működnek. Az autonóm járművek lehetnek gépjárművek, vonatok, hajók, kompok, repülők, drónok és egyéb járművek, illetve az ágazatban létrejövő fejlesztések és innovációk minden jövőbeli formája is ide tartozik. A Robotikai Charta szerint az alkalmazandó jogot meghatározó jelenlegi kettős rendszert11 egyszerűsíteni kell majd.

Az automatizáltság szintjei

  • szint: nincs automatizálás
  • szint: a gépjárművezetés támogatottsága (pl. sávtartó automatika)
  • szint: részleges automatizálás (sebességváltás és kormányzás)
  • szint: feltételes automatizálás (a robot átveheti az irányítást a dinamikus vezetési műveletek felett)
  • szint: magas szintű automatizálás (a „vezető” még ott ül)
  • szint: teljes szintű automatizálás („vezető” nélküli jármű)12

A technológiai modernizáció és a büntetőjog
(2019. szeptember 27.)

A szeptemberi konferencia az OKRI, az ELTE ÁJK Büntetőjogi Tanszéke és az ÜOE közös szervezésében történt. Matécsa Artemon Tibor13 megnyitója után Gyűlöletbeszéd, informatika és büntetőjog Bermuda-háromszöge nemzetközi példákon keresztül címmel Gellér Balázs14 tartott előadást. Őt követte Miskolczi Barna15, aki a mesterséges intelligencia kapcsán a büntetőjogi felelősség kérdéseiről beszélt, majd szintén a büntetőjogi kihívásokkal kapcsolatban Szathmáry Zoltán16 került sorra. A szünet előtti utolsó előadó, Ambrus István17 a 21. századi modernizációra adható büntetőjogi válaszokról beszélt.

A második blokk előadójaként Szabó Imre18 arra kereste a választ, hogy hol kapcsolódik az automatizált döntéshozatal a büntetőeljárásunkhoz. Őt Mezei Kitti19 előadása követte, a kiberbűnözés szabályozási kihívásai a büntetőjogban címmel. A szeptemberi konferencia utolsó előtti előadójaként Ződi Zsolt20 a robot tanácsadók felelősségéről beszélt. A rendezvényt a 3D nyomtatás jogi problémáival Nagy Zoltán András21 zárta. (A szeptemberi konferenciát Ambrus István moderálta.)

A drónok és az önvezető járművek által okozott balesetek

felelősségi kérdései (2019. november. 20.)

A novemberi konferenciát Vókó György22 nyitotta meg. Ezt követően Ambrus István az önvezető járművek kapcsán újragondolta a büntetőjogi dogmatikát. Ambrust Ott István23 követte, és a mesterséges intelligencia speciális jogi kérdései címmel tartott előadást. A kávészünet után Csák Zsolt24 a drónok kapcsán felmerülő büntető (anyagi és eljárási) jogi kérdésekről beszélt. A konferencia délelőtti részét Bertényi Imre25 zárta. Előadásában a légiforgalmi irányítással kapcsolatos kérdésekről beszélt az intelligens közlekedési rendszerek szerepe és büntetőjogi felelősségre gyakorolt hatása kapcsán. (Mind a délelőtti előadásokat, mind a délutáni vitát Kiss Anna26 moderálta.)

Kiss A. PhD, tudományos főmunkatárs, OKRI

  1. A konferenciákon elhangzott előadások egy részét az Ügyészek Lapja megjelenteti. Szathmáry Zoltán előadása az előző számban, Szabó Imréé és Mezei Kittié pedig a mostaniban olvasható.
  2. Ződi Zs.: Platformok, robotok és a jog. Új szabályozási kihívások az információs társadalomban. Gondolat Kiadó, Budapest, 2018, 213. o.
  3. Uo. 214. o.
  4. Uo. 215. o.
  5. 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 2. §
  6. Uo. 2 § (3b) bek. a) pont
  7. Uo. b) pont
  8. Uo. 2. § (4) bek. k) pont
  9. Uo. l) pont
  10. Az Európai Parlament A robotikára vonatkozó polgári jogi szabályokról szóló 2017. február 16-i állásfoglalása a Bizottságnak szóló ajánlásokkal
  11. 864/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a közlekedési balesetekre alkalmazandó jogról szóló 1971. május 4-i Hágai Egyezmény.
  12. SAE-szabvány: Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles 2014
  13. Matécsa A. T., főügyészségi ügyész, Zala Megyei Főügyészség; elnök, Ügyészek Országos Egyesülete
  14. Gellér B. PhD, habil. tanszékvezető egyetemi tanár, ELTE ÁJK; irodavezető ügyvéd, Gellér és Bárányos Ügyvédi Iroda
  15. Miskolczi B. PhD, legfőbb ügyészségi tanácsos, mb. főosztályvezető ügyész, kabinetfőnök, Legfőbb Ügyészség
  16. Szathmáry Z. PhD, legfőbb ügyészségi ügyész, Legfőbb Ügyészség
  17. Ambrus I. PhD, egyetemi docens, ELTE ÁJK; főtanácsadó, Kúria
  18. Szabó I. PhD, főügyészségi ügyész, Fővárosi Főügyészség
  19. Mezei K., tudományos segédmunkatárs, Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézet
  20. Ződi Zs. PhD, tudományos munkatárs, Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézet; tudományos főmunkatárs, NKE, Információs Társadalom Kutatóintézet
  21. Nagy Z. A. PhD, habil. egyetemi docens, NKE RTK; egyetemi docens, PTE ÁJK
  22. Vókó Gy. DSc professor emeritus, PPKE JÁK; igazgató, OKRI
  23. Ott I. PhD, főügyész, Fejér Megyei Főügyészség
  24. Csák Zs. PhD, tanácselnök, Kúria; megbízott oktató, PPKE JÁK
  25. Bertényi I., legfőbb ügyészségi ügyész, Legfőbb Ügyészség
  26. Kiss A. PhD, tudományos főmunkatárs, a PPKE JÁK oktatója


Your browser does not support the canvas element.