tudományos-szakmai folyóirat

A bűncselekményből eredő vagyon visszaszerzése


Szerző(k): Nyitrai Endre

A büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) átalakította a bűncselekményből eredő vagyon visszaszerzésére irányuló eljárási cselekmények rendszerét, részben kiemelve ezzel a külön eljárási keretek közül. A Be. a vádemelés előtti eljárás szerves részévé teszi a vagyonvisszaszerzés szabályainak egy részét a gyakorlatban felmerülő, párhuzamos eljárásból fakadó problémák megszüntetése céljából.1

Az ügyészség és a nyomozó hatóság kötelessége, hogy a bűncselekmény és az elkövető személyének felderítése mellett az eljárás során minden szükséges intézkedést megtegyen az elkobozható vagy a vagyonelkobzás alá eső dolog vagy vagyon felderítése és biztosítása érdekében, így a bűncselekményből eredő vagyon visszaszerzése a büntetőeljárások kiemelt feladatát képezi. Azonban a Be. 819. §-a ezt nyomozás hiányában, illetve a nyomozást követően is előírja, de a vagyonvisszaszerzés előkészítésére és teljesítésére a büntetőeljárás nyomozási szakasza a legmegfelelőbb, így a Be. 353–354. §-ai a vagyon-visszaszerzési eljárást a részben eltérő célokat is szem előtt tartva a nyomozásba integrálják.2

A nyomozás során az ügyészség és a nyomozó hatóság maga is teljesítheti a vagyonvisszaszerzéssel összefüggő feladatokat. Abban az esetben, ha az elkobozható vagy vagyonelkobzás alá eső vagyon saját feladatkörben történő felderítése nehézséggel járna, vagy az a nyomozás lényeges elhúzódását eredményezné; vagy az ügy összetettsége, illetve egyéb körülményei indokolják, akkor az ügyészség és nyomozó hatóság megkeresheti a nyomozó hatóság vagyonvisszaszerzésért felelős szervét.3

A megkereső nyomozó hatóság vagy ügyészség iránymutatásai szerint folytatja le az eljárását a nyomozó hatóság vagyonvisszaszerzésért felelős szerve.4  Ebben az esetben a vagyonvisszaszerzési eljárást folytató szerv és az alapnyomozást folytató szerv között szoros információcsere, napi szintű együttműködés szükséges, mivel ennek hiányában felderítési és bizonyítási nehézségeket okozhatnak.5

Mind a vagyon-visszaszerzési egység, mind az alapnyomozást folytató szerv által beszerzett adatok, információk kölcsönösen segíthetik a nyomozás sikerét.6

A nyomozó hatóság vagyonvisszaszerzésért felelős szervének eljáró tagja az elkobozható vagy vagyonelkobzás alá eső dolog vagy vagyon felderítése és biztosítása érdekében eljárási cselekményeket végezhet, amelyek során köteles a nyomozás érdekeire figyelemmel eljárni, azonban kezdeményezheti a megkeresőnél az általa célszerűnek tartott eljárási cselekmény elvégzését is.7

A Be. a vádemelés előtt olyan vagyon-visszaszerzési tevékenységet szabályoz, amely egyetlen, és nem két eljárásban jelenik meg, amely keretében a nyomozó hatóság vagyonvisszaszerzésért felelős szerve az eljárása során lefoglalt bizonyítási eszközt és a keletkezett iratokat haladéktalanul átadja a megkeresőnek, továbbá minden olyan adatot megismerhet, amely az elkobzás vagy a vagyonelkobzás alá eső dolognak vagy vagyonnak a felderítése és biztosítása érdekében szükséges.8

A bűncselekményből eredő vagyon visszaszerzése során fontos szerepet képvisel a kényszerintézkedések végrehajtása.9  Azonban ehhez szükséges az illegális jövedelmek felkutatása és a tudományos-technikai fejlődés nyomon követése. Ebben nagy szerepet képvisel a pénzügyi profilalkotás, amelyhez szükséges az e-nyomozás adatgyűjtési forrásainak feltérképezése, megismerése és teljes mértékben történő feldolgozása.

A bűncselekményből származó jövedelmek

felkutatása és biztosítása

A társadalomra legveszélyesebb normasértések elkövetőinek felelősségre vonása a büntetőjog sajátos hatáskörébe tartozik.10

A bűnözés elleni hatékony fellépés eszköze a bűnös úton (a bűncselekmények elkövetéséből) szerzett javak elvonása, illetve a vagyongyarapodás megakadályozása, mivel ennek hiányában nagyobb az esély újabb bűncselekmények megvalósítására.11  A bűncselekményekből származó jövedelmek és a bűncselekményekhez kapcsolódó egyéb javak felkutatása, azonosítása és a vagyonbiztosítás érdekében teendő feladatokról szóló 20/2018. (V. 31.) ORFK utasítás alapján a vagyont generáló bűncselekménnyel összefüggésben indult előkészítő eljárás és nyomozás során intézkedni kell az elkövető, illetve a bűncselekményből származó vagyonnal gazdagodó más természetes vagy jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek vagyoni helyzetére és jövedelmére vonatkozó adatok beszerzéséről. A vagyonelemek feltérképezését két időpontig el kell elvégezni: a bűncselekmény elkövetésének időpontjáig, vagy a Btk. 74/A. §-ában meghatározott időszak kezdetéig visszamenően. Ha gyanú merül fel arra vonatkozóan, hogy a bűncselekményt bűnszervezetben követték el, a vagyonkutatást ki kell terjeszteni a bűnszervezet fennállásának teljes időtartamára, illetőleg adott elkövetőre vonatkozóan arra az időszakra, amíg a bűnszervezet tagja volt. Az eljárást folytató hatóságnak fel kell térképeznie a gyanúsított kapcsolatrendszerét, bűnügyi előéletét is annak érdekében, hogy a vagyona elrejtésében, kezelésében esetlegesen közreműködő személy kiléte, együttműködésük módja, továbbá a leplezett vagyonelem megismerhetővé váljon, és a bűnös eredete, valamint a leplezés ténye bizonyítható legyen. A vagyonkutatás során szükséges az egyes felderített vagyonelemek vonatkozásában a megszerzésükkel, átruházásukkal kapcsolatos tárgyi és személyi bizonyítékok beszerzése is.12

Ha a vagyonkutatás során megállapítást nyer, hogy a bűncselekményből származó vagyon külföldön lelhető fel, a vagyonkutatást végző nyomozó hatóság írásban megkeresi a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Vagyon-visszaszerzési Hivatalát (a továbbiakban: KR NNI VVH), amely közvetlenül kapcsolatot tart az Európai Unió más országainak vagyon-visszaszerzési hivatalaival. A rendőrség területi nyomozó hatóságainak vagyon-visszaszerzési referenssel kell rendelkezniük, aki közvetlen kapcsolatot tart a KR NNI VVH-val, továbbá a helyi nyomozó hatóságok munkatársaival, valamint tevékenységüket segíti, összehangolja. A vagyont generáló bűncselekmény gyanúja miatt folytatott nyomozásban a nyomozás bármilyen jellegű lezárását megelőzően egy adatlapot szükséges kitölteni a Robotzsaru rendszerben, ezen túl a területi nyomozó hatóságoknak minden olyan ügyben jelentést kell készíteniük, amelyben a vagyonvisszaszerzés tekintetében releváns új tendencia, vagyonrejtési technika vagy a gyakorlattól eltérő jelenség került látókörébe, és ezt a jelentést a KR NNI VVH részére meg kell küldeni.13

A bűnös úton szerzett vagyon elvonását célzó kényszerintézkedésekkel összefüggő ügyészi feladatokról szóló 2/2015. (VI. 30.) LÜ h. körlevél is előírja, hogy kivétel nélkül minden büntetőügyben vizsgálni kell a bűnös vagyon elvonásának szükségességét, és kiemeli a vagyon biztosítását célzó kényszerintézkedések jelentőségét, amelynek a mellőzésére csak a törvényi feltételek hiányában kerülhet sor. Elsőként a lefoglalás alkalmazásának vizsgálatát emeli ki, majd a bűncselekménnyel érintett vagyonelem zár alá vételének lehetőségét. Kondorosi András helyesen szögezi le értekezésében, hogy „a zár alá vétel ebből fakadóan csak szubszidiárius jelleggel, tehát akkor kerülhet alkalmazásra, ha a lefoglalás a törvény erejénél fogva kizárt. Ezen előírás minden szempontból helyeselhető, hiszen a lefoglalt vagyonelem a hatóság őrzésébe kerül, a zár alá vett vagyon azonban nem, utóbbi kapcsán ebből fakadóan előállhat, hogy a hatósági kényszerintézkedés alkalmazása ellenére sem lesz majd fellelhető a vagyon vagy annak egyes elemei [például a Btk. 287.§ (1) bekezdés b) pontja vagy (2) bekezdése szerinti zártörés bűncselekményének megvalósítása miatt a zár alá vett vagyonelemek vonatkozásában]. Mindig azt a kényszerintézkedést helyes és célszerű tehát előnyben részesíteni, amelyből az államnak a vagyonelkobzásra vonatkozó igénye nagyobb eséllyel lesz kielégíthető, ez pedig jelen esetben valóban a lefoglalás, nem pedig a zár alá vétel. A pénz vonatkozásában alkalmazható lefoglalás esetén először a számlavagyon kapcsán szükséges intézkedni, a készpénz lefoglalása a körlevél értelmében csak ezután következhet”14 . Amennyiben a kényszerintézkedés bevezetésének szükségessége felmerül, a körlevél alapján haladéktalanul meg kell kezdeni a bűnös úton szerzett vagyon felkutatását. Azonban ez a feladat nem merülhet ki az ingatlan- és gépjármű-nyilvántartások adatainak ellenőrzésében, minden eszközzel meg kell kísérelni a bűncselekménnyel szerzett javak útjának nyomon követését, amely újabb bűncselekmények és bűnkapcsolatok felderítéséhez is vezethet, továbbá a pénzmosás megvalósulását is vizsgálni kell.15

A bűncselekményből eredő vagyon visszaszerzése érdekében (jogszabályban meghatározott esetekben) közös nyomozó csoport hozható létre. A nyomozó hatóságnak nyomozási tervet kell készítenie, ha közös nyomozó csoportot hoznak létre, vagy bonyolult ténybeli és jogi megítélésű ügyben, illetve a nyomozó hatóság arra felhatalmazott vezetőjének döntése alapján. A nyomozási tervnek tartalmaznia kell a vagyonvisszaszerzés érdekében tervezett intézkedéseket, eljárási cselekményeket.16  A nyomozás végén összefoglaló jelentést kell készíteni, amelyben rögzíteni kell, hogy történt-e intézkedés vagyonbiztosításra, illetőleg egyértelműen utalni kell a vagyonkutatás hiányának okára.17

Kényszerintézkedések a vagyonvisszaszerzés érdekében

A kényszerintézkedések körében két csoportot különböztetünk meg: a személyi szabadságot érintő és a vagyont érintő kényszerintézkedéseket. A vagyont érintő kényszerintézkedések körébe tartozik a kutatás; a motozás; a lefoglalás; a zár alá vétel és az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tétele.18  Ha a vagyont érintő kényszerintézkedés során jelentőséggel bír, hogy a bizonyítási eszköz honnan vagy milyen állapotban került elő, akkor a szemlére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.19

Zár alá vétel

A zár alá vételt el lehet rendelni a vagyonelkobzás vagy a polgári jogi igény biztosítása érdekében, amennyiben megalapozottan lehet tartani attól, hogy a vagyonelkobzás végrehajtását, illetve a polgári jogi igény kielégítését meghiúsítják. Két lehetőség mellett azonban van egy kötelező eset is: ha az ügyben ingatlan elkobzásának van helye.

A biztosítás a zár alá vétel tárgya feletti rendelkezési jogot függeszti fel. Zár alá vétel rendelhető el a dologra; a számlapénzre és az elektronikus pénzre; a befektetési vállalkozásokról szóló törvényben meghatározott pénzügyi eszközre; bármely más vagyoni értékű jogra, vagy bármely más vagyoni jellegű követelésre.20

A vádemelés előtt az ügyészség és a nyomozó hatóság is elrendelheti a zár alá vételt, ha a zár alá vétel tárgyának értéke a százmillió forintot nem haladja meg.

Kutatás, motozás

Ha megalapozottan feltételezhető, hogy az elkobzás a vagyonelkobzás alá eső dolog megtalálására vezet, akkor kutatás rendelhető el, amely a vagyont érintő kényszerintézkedések körében jelentős szerepet képvisel. A kutatás tartása a vagyonelvonás érdekében a bankszámlára, bankkártyákra, széfre, vagyoni értékű jogra utaló adatokra, a zálogfiók-papírokra, egyéb vagyonelemek felkutatására, valamint az infokommunikációs eszközök (telefon, számítógép) tartalmának az ellenőrzésére irányulhat, mint például e-mail fiók, jegyzetek, egyéb digitálisan rögzített adatok. Az átvizsgálás, mentés, rögzítés, törölt fájlok leválogatása, mentése, lefoglalás stb. érdekében célszerű szaktanácsadó vagy informatikai szakértő igénybevétele.

Továbbá a vagyonelkobzás alá eső dolog megtalálása céljából motozás rendelhető el, amely kiterjed a személy ruházatának és testének átvizsgálására, illetve a motozás alá vont személynél található bármely dolog is átvizsgálható.

Lefoglalás

A lefoglalás céljai között szerepel az elkobozható dolog vagy a vagyonelkobzás alá eső vagyon biztosítása a büntetőeljárás eredményes lefolytatása érdekében, amely a lefoglalás tárgya feletti tulajdonjogot korlátozza. Lefoglalás elrendelhető az ingó dologra, a számlapénzre, az elektronikus pénzre vagy az elektronikus adatra. A megváltás mint új jogintézmény megjelenik a lefoglalásnál is, azonban kizárólag akkor van rá lehetőség, ha a dolog lefoglalására vagyonelkobzás biztosítása érdekében került sor, és annak kiadása iránt megalapozott igényt nem jelentettek be. Az, akitől a dolgot lefoglalták, indítványozhatja a dolog megváltásának elfogadását.21  A megváltás során szakértőt nem kell kirendelni, a dolog becsült értékét állapíthatja meg nyomozás során az ügyészség, a vádemelést követően pedig a bíróság.22

A Be. új jogintézményei

A Be. reformja bevezette „A zár alá vett vagyon megváltásának” új jogintézményét. Az új jogintézmény lehetővé teszi, hogy a zár alá vett vagyont megválthassa az, aki a zár alá vétel elrendelésekor jogosult volt a vagyon felett rendelkezni, azzal a feltétellel, hogy a zár alá vételt vagyonelkobzás biztosítása érdekében rendelték el, és a zár alá vett vagyon rendelkezésre bocsátása iránt megalapozott igényt nem jelentettek be. A megváltás elfogadásáról a vádemelés előtt az ügyészség, azt követően a bíróság határoz, és a megváltás összegeként az ügyészségnek, illetve a bíróságnak a vagyon becsült értékét kell megállapítania. A megváltás során kifizetett összeg a zár alá vett vagyon helyébe fog lépni, és a vagyonelkobzást a vagyon helyébe lépő összegre kell elrendelni.23  A jogalkotó célja a megváltással, hogy a vagyoni kielégítést szolgáló vagyontárgyak időközben ne veszítsenek az értékükből.

A törvény egyik újítása, hogy a zár alá vétel kiterjedhet olyan vagyonra is, amely nem képezheti vagyonelkobzás tárgyát, ha a zár alá vétel e vagyon megőrzését szolgálja, és a bűncselekmény elkövetéséből eredő vagyontól történő elkülönítése időigényes. A törvény újításként megteremti az úgynevezett „kevert dolgok” zár alá vételének lehetőségét a vagyonelkobzás alá nem eső elemek megőrzése céljából.24  Ha a terhelt bűncselekményből származó vagyona helyébe más vagyontárgyak léptek, de ugyanebben az időszakban örökölt egy jelentősebb összeget, akkor tisztázni kell, hogy melyik származik bűncselekményből és melyik törvényes úton. Ennek tisztázására legfeljebb 3 hónap áll a hatóság rendelkezésére.25

A vagyon biztosításának új jogintézménye az elektronikus pénz (a virtuális vagyoni elemek) lefoglalása és zár alá vétele. A fizetési műveletek megfigyelése kiterjed az elektronikus pénzre is. A Be. 216. § (1) bekezdése szerint a leplezett eszközök alkalmazására feljogosított szerv az ügyészség engedélyével elrendelheti, hogy a szolgáltató meghatározott időszakban a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény szerinti fizetési műveletekkel kapcsolatos adatokat rögzítsen és őrizzen meg, illetve azokat az elrendelőnek továbbítsa. Ha az elrendelő megállapítja, hogy a fizetési művelettel érintett elektronikus pénz tekintetében a zár alá vétel elrendelésének feltételei fennállnak, elrendeli a zár alá vételt.26

A Be. újdonságai körébe tartozik még a vagyoni érdekelt fogalmának bevezetése. A vagyoni érdekelt „az a természetes vagy nem természetes személy, aki vagy amely

  1. elkobozható vagy lefoglalt dolog tulajdonosa, vagy arra nézve a tulajdonjog valamely tulajdonosi részjogosítványával rendelkezik,
  2. olyan vagyonnal rendelkezni jogosult, amelyre vagyonelkobzás rendelhető el, vagy
  3. olyan elektronikus adattal rendelkezésre jogosult, amelynek végleges hozzáférhetetlenné tétele rendelhető el.”27

Pénzügyi profilalkotás

A vagyonelemek feltérképezésekor figyelembe kell venni az elkövetőhöz és közvetlen környezetéhez köthető vagyontárgyakat; valamint az érintett személyek jövedelmi viszonyait, életmódját, pénzügyi befektetéseiket és megtakarításaikat. Ezen kívül figyelembe kell venni az információtechnológiai eszközök (pl. okoseszközök) és a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket. Fel kell tárni az elkövető kapcsolatrendszerét, hogy kik azok a személyek, akik a vagyona elrejtésében közreműködhetnek, illetve a leplezett vagyonelem megismerésében segítségül lehetnek. Elengedhetetlen a felderített vagyonelemek átruházásával kapcsolatos személyi és tárgyi bizonyítékok beszerzése is. A vagyonelemek feltárásakor intézkedni kell a kényszerintézkedések végrehajtására.

Napjainkban a digitalizációnak köszönhetően egyre nagyobb teret kap a pénzügyi profilalkotás, amely legtöbbször elektronikusan rögzített hiteles és nem hiteles adatbázisokra épül.

Az adatok beszerzésekor jelentőséggel bír az adatbázisokra épülő ún. e-nyomozási (alapját képező raszter nyomozási) ismeretek és módszerek alkalmazása. „Az e-nyomozás azt jelenti, hogy a nyomozó hatóság a közvetlenül vagy a közvetetten elérhető adatbázisokból kér információt a felderítés és a bizonyítás érdekében, amelynek alkalmával taktikai ajánlásokat alkalmaz a nyomozás sikeressége érdekében. A közvetlenül elérhető nyilvántartások olyan nyilvántartások, melyekbe a nyomozó hatóság tagjai belépési jogosultsággal rendelkezhetnek, és a rendszerbe bármikor lehetséges a belépés anélkül, hogy megkereséssel kellene fordulni a nyilvántartást létrehozó – természetes vagy jogi – személyhez. A közvetetten elérhető nyilvántartások olyan adatbázisok, melyekhez a nyomozó hatóság (rendőrség) tagjai nem rendelkeznek belépési jogosultsággal, így külső megkeresés útján érhetik el az adatbázisban rögzített információkat.”28

Az e-nyomozás a pénzügyi profilalkotás (a vagyonvisszaszerzés) tekintetében elősegíti

  • a bűncselekményből származó vagyon felkutatását (az illegális vagyonelem megszerzésének bizonyítását),
  • a vagyonelrejtés és a vagyonkimentés tekintetében elősegíti a verziók felállítását vagy a felállított verziók ellenőrzését.

Ezért az e-nyomozás fogalmát ajánlott kiegészíteni „a bűncselekményből származó vagyon felkutatásával”, amelynek értelmében az e-nyomozás kiegészített, átfogó fogalma tehát a következő: Az e-nyomozás azt jelenti, hogy a nyomozó hatóság a közvetlenül vagy a közvetetten elérhető adatbázisokból kér információt a felderítés és a bizonyítás érdekében, valamint a bűncselekményből származó vagyon felkutatása érdekében, amelynek alkalmával taktikai ajánlásokat alkalmaz a nyomozás sikeressége érdekében.

Az e-nyomozás részét képezi a nyílt forrású információszerzés (Open Source Intelligence, továbbiakban OSINT), amely a bűnüldöző hatóságoknak nélkülözhetetlen eszközévé vált, azonban az így beszerzett adatok nem minden esetben tekinthetők közhitelesnek. Az OSINT olyan információgyűjtő eljárás, amelynek során a nyilvánosan elérhető forrásokból az információkat felkutatják, elemzik, értékelik és felhasználják egy adott cél érdekében, azonban nem egyenlő az internetről szerzett információgyűjtéssel, mivel a hagyományos (nyomtatott és elektronikus) média, könyvtárak anyagai, tanulmányok vagy a nyilvános konferenciák előadásai is részét képezhették a nyílt forrású információgyűjtésnek.29

Az OSINT során számos releváns adatot bárki elérhet az interneten keresztül. Elmondhatjuk, hogy digitális társadalomban élünk, ahol a mindennapok során számtalan digitális adatot, nyomot hagyunk magunk után. „Egy amerikai tanulmány szerint már 2012-ben is naponta 2,5 milliárd gigabyte (GB) adat keletkezett. Az információ keletkezése soha nem látott módon gyorsul; 2020-ra az előrejelzések szerint minden másodpercben, személyenként 1,7 megabyte adat-mennyiséget állítunk majd elő a Földön.”30

Az e-nyomozás adatgyűjtési forrásainak tekinthetők az alábbi nyilvántartások:

Net-Zsaru; Takarnet nyilvántartás; személyi és lakcím-nyilvántartás; hazai és nemzetközi céginformációs, idegenrendészeti nyilvántartás; körözési nyilvántartás; bűnügyi nyilvántartási rendszer; fegyvernyilvántartás; tagállamok nyilvántartásai (segítséget nyújthat a Nemzeti Bűnügyi Együttműködési Központ megkeresése); gépjármű-nyilvántartás, Magyar Autóklub Oldtimer Szekció (természetes vagy jogi személy rendelkezik-e muzeális minősítésű járművel); továbbá zálogfiókok; követeléskezelők; Exclusive Cash Kft.; Intercash Zrt.; pénzintézetek (GIRO-megkeresés); életbiztosítók; befektetési társaságok; nyugdíjpénztár; Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő; Nemzeti Adó- és Vámhivatal; Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság Személyi Nyilvántartási és Igazgatási Főosztály (családfakutatás); Miniszterelnökség Műtárgyfelügyeleti Hatósági Főosztály; Magyar Posta Zrt. Nemzetközi Pénzforgalmi Elszámolási Osztály; Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Főosztály Hajóüzem Biztonsági és Regiszteri Osztály; Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Légügyi Hivatal Légialkalmassági és Dokumentációs Osztály; Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal; közműszolgáltatók; Egészségbiztosítási Pénztár és a Közjegyzői nyilvántartás, amelyek adatot szolgáltathatnak a bűnös vagyonelem felderítésében és biztosításában.

A pénzintézetektől kérhető információ segítheti a bűnös vagyonelem felderítését, amely során az érintett személyről az alábbi adatok szerezhetők be:

  • rendelkezik-e simple/simple pay szolgáltatással, milyen profillal rendelkezik, milyen szolgáltatásokat vett igénybe, illetve milyen adatokat (elérhetőséget) adott meg;
  • milyen internetbank- és mobilbank-szolgáltatásokat vett igénybe;
  • történt-e telefonos bankszolgáltatás-használat, amennyiben igen, milyen szolgáltatást vett igénybe;
  • rendelkezik-e számlával (befektetési, pénz-, deviza-, értékpapírszámlával, hitelkártyával, nyereménybetétkönyvvel stb.), amennyiben igen, úgy annak igénylésekor milyen címet adott meg elérhetőségeként;
  • mely gazdasági társaságok számlái felett jogosult rendelkezni;
  • nem számlavezetőként, hanem meghatalmazottként jogosult-e más természetes személy vagy jogi személy bankszámlája felett rendelkezni;
  • rendelkezik-e vagy rendelkezett-e széffel, illetve jogosult-e más személy széféhez hozzáférni;
  • amennyiben nevezett személy rendelkezik a pénzintézetnél folyószámlával, úgy ahhoz kapcsolódó készpénzt helyettesítő fizetési eszköz használatának helyszínére és időpontjára vonatkozóan adat kérhető;
  • nevezett személy bankkártyáról töltött-e fel telefonszámot, illetve rendelkezik-e SMS-szolgáltatással, amennyiben igen, milyen számra történt a feltöltés, valamint milyen számra érkezik a szolgáltatás.31

A pénzügyi folyamatok lebonyolításában egyre népszerűbb a mobilfizetés, amelyhez egy applikáció letöltése szükséges. A regisztrációhoz szükség van Facebook, Google fiókra vagy e-mail címre. Továbbá a felhasználó hozzájárulhat különböző adatainak összekötéséhez és a profilja alapján személyre szóló ajánlatok, kedvezmények küldéséhez (profilozás). Az applikációval gyorsan, sorban állás nélkül az alábbi szolgáltatások vehetőek igénybe32 :

  • parkolás és autópálya-matrica vásárlás;
  • mobilfizetés;
  • mozi-, színház- és fesztiváljegy-vásárlás;
  • BKK mobiljegy vásárlás;
  • csekkbefizetés;
  • kuponok, hűségkártyák, kedvezményes jegyek igénylése;
  • ételrendelés.

Ezzel az applikációval a pénzküldés is leegyszerűsödik, mivel elegendő a kedvezményezett neve; e-mail címe vagy a bankkártya száma, és a pénz a regisztrált bankkártyára megérkezik. A digitális technikai eszközök (applikációk) használata, illetve az így létrejött pénzügyi profilalkotás a vagyonvissza-szerzés alapját fogja képezni a jövőben. Számos előnyt jelent az alkalmazás használata során keletkezett adatok beszerzése, mivel hozzájárulhat

  • a regisztráló Facebook, Google fiókjának vagy e-mail címének a megismeréséhez,
  • a pénzmozgásának megismeréséhez,
  • az érintett személy kapcsolatainak feltérképezéséhez,
  • a használatában lévő tárgyak felkutatásához és telefonszámának megállapításához,
  • az érintett által látogatott helyek megismeréséhez,
  • az érintett személy pozíciójának meghatározásához.

A hatóságnak az applikáció használata során a szolgáltató által készített profilt is célszerű bekérni a megkeresés során, amely újabb verziók felállítását teszi lehetővé. Összegezve megállapítható, hogy a mobilfizetési lehetőség számos nyomozási cselekmény foganatosításában, illetve a leplezett eszközök bevezetésében nyújthat segítséget, amely a bűncselekményből származó vagyon felderítésében elengedhetetlen eszköz lesz a jövőben.

Számos applikációt a vásárlás megkönnyebbítése céljából hoztak létre. Ezek három funkcióból állnak:

  • a termékek vonalkódjának leolvasása, így nyomon követhető az okos-telefonnal vásárlás;
  • a leolvasott termék bevásárlókocsiba helyezése;
  • a fizetés az önkiszolgáló kasszánál, a vásárlás végét jelző összesítő vonalkód leolvasása, fizetés.

A hatóság a vagyonvisszaszerzés során az applikációt működtető távközlési és internet-(web)szolgáltatók megkeresésével információt szerezhet az érintett személy által használt telefonszámról; a vásárlás helyéről, idejéről, illetve a vásárolt termékekről. A vásárlás időpontjának és helyének meghatározása további lehetőséget nyújthat a kamerafelvételek megtekintéséhez; a kapcsolatrendszer feltérképezéséhez (az érintett személy kikkel volt jelen, milyen gépkocsival érkezett); a mobil eszköz földrajzi koordinációjának meghatározásához. Amennyiben az érintett személy társaságában lévő személyek személyazonossága ismeretlen, a beazonosításban segítségül szolgálhat a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ Arcképfelismerő Elemző Osztály megkeresése, amelynek fő tevékenységi körébe tartozik a hatósági felkérések alapján végzett arcképelemzési tevékenység.

A vagyonelvonásra irányuló eljárás

A vagyonelvonásra irányuló eljárások körébe tartozik a bűncselekménnyel összefüggő vagyon vagy dolog elvonására, adat hozzáférhetetlenné tételére irányuló eljárás.

A Be. 819. § (1) bekezdése szerint „vagyonelvonásra irányuló eljárásnak van helye, ha

a) nyomozás nem indult,

b) a büntetőeljárást megszüntették, vagy

c) a büntetőeljárást azért függesztették fel, mert

ca) az elkövető ismeretlen helyen vagy külföldön tartózkodik,

cb) az elkövető tartós, súlyos betegsége vagy a bűncselekmény elkövetése után bekövetkezett elmebetegsége miatt az eljárásban nem vehet részt, vagy

cc) az elkövető kiléte a nyomozásban nem volt megállapítható,

és elkobzás, vagyonelkobzás, elektronikus adat végleges hozzáférhetetlenné tétele, vagy a lefoglalt dolog állami tulajdonba vétele szükséges.”

A vagyonkutatás a Be. 820. §-a szerint a vagyonelvonásra irányuló eljárások sajátos módszere, amelyet az ügyészség vagy a nyomozó hatóság rendelhet el, amely a bűncselekménnyel összefüggő vagyon, dolog, adat felkutatását vagy a lefoglalt dologra vonatkozó tulajdonjog tisztázását és a vagyon, dolog, adat bíróság döntéséhez szükséges biztosítását jelöli ki.34  Ez a fajta információáramlási folyamat digitális tudást is igényel, illetve a kriminalisztikai gondolkodás egyik fő elemének, a fantáziának a meglétét is.

A jövőben a pénzügyi profilalkotás folyamata az 5G megjelenésével még jobban felgyorsul, hiszen elmondható, hogy a cselekmények valós időben zajlanak majd. Ezáltal az e-nyomozás adta lehetőségek is jelentősen fel fognak gyorsulni. A vagyonvisszaszerzés során a megkeresésre adott válasz megérkezése nem vehet igénybe napokat, mivel ha így történik, akkor az adat a megérkezésekor valószínűleg már nem fog relevanciával bírni.

A pénzügyi profilalkotás területén nagy áttörést jelent az információáramlásban és az adatelemző és -értékelő munkában a mesterséges intelligencia megjelenése és használata. A mester intelligencia adta lehetőséggel persze a bűnözők élnek, aminek a megismeréséhez szintén mesterséges intelligenciát kell majd igénybe venni. Az emberi jelenlétnek mint irányító tényezőnek a mesterséges intelligencia alkalmazásánál mindig jelen kell lennie, hiszen a végső döntést mindig az embernek kell meghoznia.

Nyitrai Endre PhD, egyetemi adjunktus, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Rendészettudományi Kar, Forenzikus Tudományok Tanszék

  1. A 2017. évi XC. törvény 353. §-ának indokolása.
  2. Polt Péter (főszerk.): Kommentár a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvényhez. Wolters Kluwer, Budapest, 2019, 495. o.
  3. Uo.
  4. A 2017. évi XC. törvény 353. §-ának indokolása.
  5. Zsigmond Csaba: A párhuzamos nyomozások gyakorlati problémái. In: Frigyer László (szerk.): Nemzetközi jellegű szervezett bűnözés nyomozásának kutatása információáramlási szempontból. Tanulmánykötet I. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, 2018, 10–11. o.
  6. Nyitrai Endre – Zsigmond Csaba – Kiss Tibor – Frigyer László: Összefoglaló a kutatói tanulmányok megállapításainak tükrében (információ- és adatáramlás). In: Frigyer László (szerk.): Nemzetközi jellegű szervezett bűnözés nyomozásának kutatása információáramlási szempontból. Tanulmánykötet II. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Budapest, 2018, 83–92. o.
  7. Be. 354. § (2) bek.
  8. A 2017. évi XC. törvény 353. §-ának indokolása.
  9. Mátyás Szabolcs: A vagyon-visszaszerzési eljárás a hazai és a közösségi jogrendben. Pécsi Határőr Tudományos Közlemények, 2016/17., 219–224. o.
  10. Czenczer Orsolya: Veszélyes fiatalok vagy fiatalok veszélyben? NKE Szolgáltató Kft., Budapest, 2014, 112. o.
  11. Bezsenyi Tamás – Frigyer László – Mátyás Szabolcs – Nyitrai Endre: A vagyon-visszaszerzési eljárás és annak szabályozása Magyarországon. Kritische Zeiten, 2016/3–4., 117–127. o.
  12. 20/2018. (V. 31.) ORFK utasítás a bűncselekményekből származó jövedelmek és a bűncselekményekhez kapcsolódó egyéb javak felkutatása, azonosítása és a vagyonbiztosítás érdekében teendő feladatokról. Az utasítás alapján vagyont generáló bűncselekmény minden olyan bűncselekmény, amelynek elkövetésével az elkövető vagy rá tekintettel más személy pénzben kifejezhető vagyoni előnyhöz jut, vagy kárt okoz.
  13. 20/2018. (V. 31.) ORFK utasítás
  14. Kondorosi András: Egyes kiemelkedő jelentőségű gazdasági bűncselekmények dogmatikai és eljárásjogi megközelítésben. PhD értekezés. Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Doktori Iskola, Pécs, 2019, 72. o.
  15. 2/2015. (VI. 30.) LÜ h. körlevél a bűnös úton szerzett vagyon elvonását célzó kényszerintézkedésekkel összefüggő ügyészi feladatokról
  16. 100/2018. (VI. 8.) Korm. rendelet a nyomozás és az előkészítő eljárás részletes szabályairól 134.§ (1) bek.; (2) bek. g) pont
  17. 20/2018. (V. 31.) ORFK utasítás a bűncselekményekből származó jövedelmek és a bűncselekményekhez kapcsolódó egyéb javak felkutatása, azonosítása és a vagyonbiztosítás érdekében teendő feladatokról
  18. Be. 272. § (3) bek.
  19. 100/2018. (VI. 8.) Korm. rendelet 85. § (2) bek.
  20. Be. 324. § (2)
  21. Be. 308. §, 318. §
  22. Polt Péter (főszerk.): i. m. 458. o.
  23. Be. 329. § (1)–(6) bek.
  24. A 2017. évi XC. törvény indokolása a büntetőeljárásról szóló 326. §-hoz.
  25. Polt Péter (főszerk.): i. m. 465–466. o.
  26. Be. 217. § (4) bek.
  27. Be. 57. § (1) bek.
  28. Nyitrai Endre: Az interoperabilitási e-nyomozás alapjai. Belügyi Szemle, 2018/10., 113–114. o.
  29. Bányász Péter: A közösségi média, mint a nyílt forrású információszerzés fontos területe. Nemzetbiztonsági Szemle, 2015/2. 23. o.
  30. Idézi Csizner Zoltán: Az OSINT határai. Nemzetbiztonsági Szemle, 2019/2., 23. o. (Eredeti forrás a tanulmány szerint: Monnappa, Avantika (2019): Data Science vs. Big Data vs. Data Analytics. Elérhető: www.simplilearn.com/data-science-vs-big-data-vs-data-analytics-article)
  31. Nyitrai Endre: Civilnyilvántartások a nyomozásban. Pécsi Határőr Tudományos Közlemények XVI, 2014, 221–222. o.
  32. Az internetbank szolgáltatásai is fontos szerepet játszhatnak a bűncselekményből eredő vagyon felkutatásában és biztosításában, amely keretében az alábbi főbb szolgáltatások érhetők el: pénzutalások, csekkbefizetés, számlatörténet megtekintése, adatok módosítása, SMS-szolgáltatások beállítása, értékpapír-ügyletek és lekötések kezelése, közüzemi számlák befizetése, mobilegyenleg feltöltése, bankkártyák kezelése, számlakivonatok megtekintése.
  33. Polt Péter (főszerk.): i. m. 458. o.

    Összegzés

    A bűncselekményből eredő bűnös vagyon felkutatásban és biztosításában digitális világunkban az elektronikus, digitális nyomoknak szinte mindig jelentőségük van. A pénzügyi profilalkotáshoz az alapot legtöbbször az e-nyomozási (raszter nyomozási) ismeretek adják meg, mivel nap mint nap akaratlanul is több digitális információt hagyunk magunk után. A digitális információ mellett okostelefonon, diktafonon és mikrofonon is hagyhatunk magunk után hangnyomot, amelyet az automatikus beszédelemzés kapcsán használt BATVOX nevű szoftverrel azonosíthatunk, ami a hangbiometria (Voice Biometric) módszerével elemzi a hanganyagokat, és azonosítja be az elkövetőt.33 Ürmösné Simon Gabriella: Miben segítik a nyelvi ujjlenyomatok a nyomozást? Magyar Rendészet, 2019/1., 71. o.


Your browser does not support the canvas element.