tudományos-szakmai folyóirat

Hogyan veszélyeztetjük a gyerekeket? Jogerős esetek változásai 2015 évről 2020-ra


Szerző(k): Solt Ágnes

2015-ben az összes, Magyarországon jogerőre emelkedett kiskorú veszélyeztetése tárgyában hozott ítélet bűnügyi iratait elemeztem ki. Akkor a megyei adatok összehasonlításával, a büntetéskiszabási gyakorlattal és annak következményeivel, valamint a tipikus ügyek elkülönítésével gyakoriságainak eloszlásáról készítettem kutatási jelentést. Akkor 961 ilyen eset volt az ENYÜBS és a VIR adatai szerint, 2020-ban ugyanez a szám 440 volt. Míg magam a 961 ügyről is azt gondoltam, fájóan magas látenciára utal az ilyen tárgyú bűncselekmények, különösképpen pedig a családon belüli gyermekbántalmazás, és egyáltalán, a családon belüli erőszakos esetek vonatkozásában, a helyzet a számok alapján öt évvel később még kevésbé feltárt helyzetképet mutatott a vizsgált kérdésben.

Az OKRI-ba eljutott bűnügyi iratok 2015-ből a 961 esetből 759 esetet, míg a 2020-as elítélések esetében 440-ből 398 esetet öleltek fel, azaz a kutatás keretében ennyi ügyiratot (nyomozati, ügyészségi és bírósági iratot) elemeztem ki.

? –     Vajon mi lehet ennek az oka, és hogyan alakultak az általam vizsgált kérdésekben a gyakorlatok?
–     A legszembetűnőbb és alapvető változás, amely kérdést vet fel: hová tűntek az ügyek?
–     Miért és milyen típusú bűncselekmények maradtak a hatóságok látókörén kívül a 2015-ös évi adatokhoz, ügyekhez képest?
–     Vajon változott-e a leleplezett bűncselekmények megyei eloszlása?

A jogerős ítéletek közötti öt év történéseit, jogszabályi változásokat, joggyakorlatot vizsgálva nem akadtam olyan tényezőre, amely magyarázhatná az esetszám ilyen mértékű elapadását. Az esetek 54%-kal estek vissza, azaz kevesebb, mint feleannyi kiskorú veszélyeztetése tárgyában meghozott ítélet született.

Ha a cselekmények megyei eloszlását nézzük, a százezer főre jutó elkövetők száma a következőképpen alakult. (Táblázat)

Táblázat: A százezer főre jutó elkövetők száma megyei eloszlásban, 2015 és 2020

Megye 100 ezer főre jutó elkövetők száma 2015 100 ezer főre jutó elkövetők száma 2020
Bács-Kiskun 11,8 5,97
Baranya 9,3 9,47
Békés 9,05 7,26
Borsod-Abaúj-Zemplén 18,5 7,85
Budapest 5,01 3,43
Csongrád 14,45 7,78
Fejér 1,68 6,21
Győr-Moson-Sopron 4,6 2,32
Hajdú-Bihar 13,9 2,85
Heves 11,1 7,50
Jász-Nagykun-Szolnok 17,9 7,90
Komárom-Esztergom 9,75 4,98
Nógrád 19,73 6,38
Pest 4,09 2,62
Somogy 10,76 3,33
Szabolcs-Szatmár-Bereg 16,2 6,56
Tolna 9,0 4,64
Vas 5,5 5,12
Veszprém 14,3 5,28
Zala 4,03 1,12
Összesen 10,53 4,94

Abszolút értékben országosan egyedül Baranya megye az, ahol az elkövetők száma növekedett, az összes megyében csökkent. Ha a csökkenés országos átlagához viszonyítunk, akkor azt láthatjuk, hogy Baranyán kívül Budapesten, Békés, Fejér, Heves, valamint Vas megyében csökkent kisebb mértékben a leleplezett bűncselekmények száma, míg Zala, Veszprém, Somogy, Nógrád és Hajdú-Bihar megyékben az országos átlagot meghaladóan lecsökkentek a hatóságok látókörébe került kiskorú veszélyeztetése tárgyú, ítélettel zárult ügyek.

Milyen tipikus esetek tartoznak a kiskorú veszélyeztetése ügyekhez?

Amikor erről a bűntettről beszélünk, elkerülhetetlen, hogy az ide sorolt és ugyanazon jogszabály szerinti eseteket mégis tipizáljuk és elkülönítsük egymástól. Hiszen nem összehasonlítható egy gyermek kitartó, brutális családon belüli bántalmazása azzal például, hogy a mélyszegénységben élő, gyermekeit egyedül nevelő anya télen, tüzelő hiányában nagyobb fiával gallyakat gyűjteni megy a helyi redőbe. Pedig mindkét bűncselekmény ugyanúgy kimerítheti a Btk. kiskorú veszélyeztetéséről szóló 208. §-ában írottakat.

A 2015-ös elítélések között jellegzetesen előfordultak olyan ügyek, amelyek eltértek azon esetektől, amelyekre a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményt a jogalkotó kifejezetten szabni akarta. Ilyen volt például, amely két, állami gondoskodásban nevelkedő fiatal által elkövetett lopást takart – az egyik elkövető éppen hogy betöltötte a 18. életévét. De ugyanilyen volt a mélyszegénységben élő családok esete, amikor elhagyott gyárterületről hoztak el vashulladékot alkalmanként, vagy romos tanyaépületből lomokat gyűjtöttek, vagy erdőbe mentek tűzifáért. Ezen ügyek „éppen csak beleesnek a szórásba”, és sokszor az automatikus minősítést követően akkor is elítélés születik, ha például az derül ki két fiatal fiú esetén, hogy a fiatalabbik rendszeresen követ el vagyon elleni bűncselekményeket, míg a nagykorú először. Miután 2018-ban a kutatási jelentés megjelent és mind az igazságszolgáltatásban, mind a gyermekvédelemben dolgozó szakemberek számára elérhetővé vált, két éven keresztül közel 5600 ügyészt, bírót, gyermekvédelmi jelzőrendszeri tagot ért el az erre felépített előadás- és műhelyvita-sorozat, amely talán hatással lehet a gyakorlat változására. Az oktatási anyagok és a kutatási zárójelentés többek között azzal az üzenettel indult, hogy nem biztos, hogy minden efféle elítélés indokolt.

A hatásvizsgálat részeként érdemes megvizsgálni az ilyen típusú cselekmények büntetettségének arányát, összevetni a 2015-ös és 2020-as adatokat ebből a szempontból is.

Az eseteket gondosan kategorizálva valóban azt láthatjuk, hogy a kiskorú veszélyeztetése elítélések csökkenése mögött bizonyos típusú ügyek kiesése, vagy drasztikus csökkenése áll: a falopásért és eseti jellegű megélhetésinek nevezhető bűncselekmények a 2015-ben befejezett elítélések 7,1%-ára csökkentek, és a fiatalok együttes vagyon elleni bűnelkövetése esetén 2020-ban a kiskorú veszélyeztetése tárgyában történt elítélések 19%-ára estek vissza. A jelenség magyarázatául szolgálhat a korábbi, hasonló tárgyú kutatást követő online elérhető és széles körben terjesztett kutatási beszámoló elérhetősége, valamint az oktatás és előadássorozat, amely közel két éven keresztül folyt országosan a témában. Ez egy lehetséges magyarázat, de nem bizonyítható, és az összefüggés közel sem biztos. Mindenesetre, motiváló azt gondolni, hogy munkám hatással volt a joggyakorlatra.

Milyen gyakran van halmazatban a kiskorú veszélyeztetése a kapcsolati erőszakkal?

Szembetűnő, pozitív irányú változás, hogy míg 2015-ben a bizonyítottan kapcsolati erőszakot mindössze az esetek 12%-ában minősítették, addig ez 2020-ra 80%-ra emelkedett. A kapcsolati erőszak halmazatban történő megállapítása esetén a büntetési tétel felső határa 5-ről 7,5 évre emelkedik, így azt várhatnánk, hogy az ítéletek is eszerint szigorodnak. Azonban azt láthatjuk, hogy pontosan fordított az ítélkezési gyakorlat alakulása. A büntetővégzések száma, azaz azok az ügyek, amelyekben tárgyalást nem tartottak, szintén nagy arányban növekedett. 2015-ben ezek aránya elenyésző volt, míg 2020-ban, az év második felére – a Covid19-pandémia hatására is –, a tárgyalás nélküli ügyek aránya a kiskorú veszélyeztetése ügyekben 51%-ra emelkedett. Ez is hozzájárulhatott a büntetések enyhüléséhez.

Milyen következménye van a gyermekbántalmazásnak?

Mit tesz a gyermekvédelem?

A gyermekbántalmazási esetekben az összes ügy 85%-a éveken keresztül tart anélkül, hogy a gyermekvédelem érzékelhetően beavatkozna. Ez nem azt jelenti, hogy ezek a gyermekek nincsenek a gyermekvédelmi szakemberek látókörében. A legtöbb esetben védelembe vannak véve, csak éppen a védelembe vétel intézménye nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. Az esetek egy jó részében a szakemberhiány miatt a védelembe vétel gyakorlatilag kiüresedett, a családdal szembeni magatartási szabályok betartatása, az életvitel kontrollja nem képes megvalósulni. Az évekig tartó védelembe vétel időtartama alatt sok esetben a gyermek továbbra is teljesen kiszolgáltatott, valós segítséget nem kap. A nevelésbe vétel – ami a védelembe vétel eredménytelenségét követi –, azt feltételezi, hogy a szakellátásban rendelkezésre állnak a szakemberek és intézmények megfelelő létszámban. Ez azonban nem így van. A nevelésbe vétel, amikor a gyermeket ki kell emelni a családból veszélyeztetettség, elhanyagolás, bántalmazás miatt, sokszor azért nem vagy csak nagyon megkésve történik, mert nincs hivatásos nevelőszülő, gyermek vagy lakásotthon, amelyben fogadni tudnák a gyermekeket. Sokszor tartja a rendszer éveken keresztül a gyermekeket abban a mérgező közegben, amit nehezen lehet családnak nevezni, pusztán azért, mert nem tudja elhelyezni őket. Amikorra már nem halogatható a kiemelés, azt sokszor a gyermek közösségi aszociális, erőszakos viselkedése indokolja. 10-12 éves vagy idősebb korban a nevelésbe vétel hatékonysága még alacsonyabb: jellemző a szakellátásban a kiskamasz korban nevelésbe vett gyerekek folyamatos szökése, közösségellenes viselkedése.

Országosan azt lehet látni, hogy a gyermekvédelmi jelzőrendszer működése, a jelzéstételi hajlandóság (amely egyébként kötelezettség) igen eltérő. A területi eltéréseket vizsgálva az látszik, hogy a jó infrastruktúrával rendelkező településeken, ahol az életszínvonal is magasabb, működik a jelzőrendszer, és rendszeresek a jelzések a gyermek bántalmazása, veszélyeztetése esetén. Itt jellemzően az éveken keresztül elhúzódó esetek miértjének magyarázata az alapellátásban és a gyámhivatalok működésében keresendő. Azokon a településeken, ahol általánosan alacsony az életszínvonal és nincs megfelelő infrastruktúra, az jellemző, hogy a nem hatósági jelzőrendszeri tagok – gondoljunk itt védőnőre, gyermekorvosra és pedagógusra – kevésbé tesznek jelzést. Ilyen településeken az elhúzódó, beavatkozás nélküli gyermekbántalmazási esetek oka elsősorban az, hogy éveken keresztül nem érkezik bejelentés a gyermekvédelmi intézmények egyikéhez sem.

Hogyan védjük meg a születendő gyermekeket anyjuk hasában?

A magzati élet védelméről szóló 1992. évi LXXIX. törvény a magzati életet védi a terhesség tizenkettedik hetétől, ha a terhesség normális és egészséges, én nincs speciális körülmény. A magzat tehát embernek számít, és mint ilyen, védelem alatt áll. A gyermeket büntetőjogi értelemben pedig kifejezetten a kiskorú veszélyeztetése törvény védi, egészséges fejlődésének akadályozását bünteti. Van azonban itt egy nagyon szembeszökő, és a gyakorlati életben súlyos tragédiákhoz vezető hiátus. Ugyanis a magzat, a még meg nem született gyermek a terhesség 12. hete és a születés között teljesen védtelen, és a büntetőjogi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy az az anya, aki még magzati korában veszélyezteti a születendő gyermekét, felelősségre vonható, vagy kötelezhető legyen a veszélyeztető vagy bántalmazó magatartásával való felhagyásra. Gyakorlatilag az anyára van bízva, hogyan bánik a magzattal, aki a testében él. Ha egy várandós nő káros szenvedélyeket űz, ha alkoholizál, ha dohányzik, ha drogokat fogyaszt, ha rendszeresen megverik és a hasát is bántják, vagy ha eltitkolja a terhességét, megteheti: őt senki nem kötelezheti arra, hogy bármely magatartással felhagyjon, és arra sem lehet kötelezni, hogy orvoshoz menjen kivizsgálás céljából. A védőnői szolgálat, a gyermekorvos és a gyermekjólét is kiszolgáltatott, csak tanácsokat adhat az asszonynak, bármire kötelezni nincs módja, még olyan esetben sem, amikor egyértelmű, hogy a gyermeket az anya viselkedése, életformája biztosan és jó eséllyel maradandó fogyatékosságot okozva károsítja. Ha nem kívánt terhesség áll fenn, és a törvény nem teszi lehetővé a magzat elvetetését, az anya jellemzően az eltitkolt terhesség végén öli meg, hagyja születése után ellátatlanul az újszülöttet. Ezekben az esetekben sem előzhető meg sokszor a tragédia, annak ellenére, hogy a szociális szakemberek tudnak a terhességről, és megkísérlik megelőzni az újszülött halálát. Kényszerintézkedés végrehajtására azonban nem jogosult senki – csak a végzetes esemény megtörténtét követően.

Meddig ildomos felelősségre vonni a szülőt a tankötelezettség elmulasztásáért?

Rendszeresen előfordul, hogy az anya büntetőjogi felelősségre vonásának és elítélésének indoka a kamaszkorú gyermek iskolai igazolatlan óráinak száma. Az esetek tükrében kérdés azonban, hogy meddig képes kontrollt gyakorolni egy anya a tizenéves gyermeke iskolába járása fölött? A jegyzőkönyvekből sokszor kiderül, hogy a szülő azt gondolja, gyermekét reggel iskolába indította, majd az iskola után hazatér, és utólag derül ki, hogy a gyermek nem ment be az iskolába. Ha rendszeresen nem mond igazat a szülőnek, vagy ha egyszerűen napközben kiszökik az iskolából, ha nem hajlandó bent maradni, vajon hány éves koráig gondoljuk ezt a szülő, és nem a gyermek felelősségének? Adódik a kérdés azért is, mert bizonyos súlyos bűncselekmények esetén a kiskorú már 12 éves korától büntetőjogi felelősséggel tartozik. Vajon a tankötelezettséget egy 15 éves fiú esetében például miért a szülőtől kérjük számon, miért nem a gyermektől? A konkrét ügyek között több olyan esettel is találkoztam, amelyekben erősen megkérdőjelezhető a szülő felelősségre vonása, és az is, hogy miért nem gondoljuk ezt a gyermek felelősségének bizonyos életkor, például 12–14 éves kor fölött.

Szabunk-e határt a szülők egymás ellen megtett sorozatos feljelentéseinek és a jogorvoslati lehetőségekkel való szülői visszaéléseknek?

Egyes esetekben a szülők azok, akik gyermeküket meghurcolva viaskodnak a kapcsolattartás mértékén és a szülői felügyeleti jogon, egy válással párhuzamosan vagy azt követően. Mind az apa, mind az anya többször tesz feljelentést a másik szülő ellen a rendőrségen: vagy a kapcsolattartás akadályozása miatt, vagy kiskorú veszélyeztetése miatt. Közben az eljárásban kirendelt igazságügyi pszichológusi szakvéleményt is addig kérdőjelezik meg, amíg annak állításai egybeesnek a szülő személyes kívánalmával, legyen szó akár szülői alkalmasságról, akár a gyermek lelkiállapotáról, kötődéseiről. Az eljárás ilyen esetekben akár évtizedig is elhúzódhat, a gyermek pedig tökéletesen ki van szolgáltatva a rajta/érte marakodó, a gyermek érdekeire valójában fittyet hányó szülőpárnak. Ehhez pedig asszisztálnak a hatóságok. A feljelentések és újabb eljárások, ezekkel együtt pedig az újabb meg- és kihallgatások addig tartanak, amíg a szülő bele nem fárad. Ez egy rendkívül gyermekbántalmazó gyakorlat, amelyet a rendszer működése sajnos évekig fenntart és generál.

Büntetőeljárás-jogi garancia mint másodlagos viktimizáció?

Az eljárások alatt a gyermekeket olykor indokolatlanul sokszor és nem megfelelő módon hallgatják meg. Van, hogy a párhuzamos eljárások alatt minden eljárásban külön pszichológus szakértői vizsgálat és meghallgatások vannak, amelyek a gyermeket durván megviselik. Ráadásul rendszeresen igazolódik, hogy nem is célszerű, mert a gyermek által elmondottak idővel egyre kevésbé felhasználhatóak vagy informatívak. Adódik ez egyrészt abból, ahogyan az emlékezet működik. A történtek után néhány nappal még tökéletes az emlékezés, azonban idővel teljes homályba veszhet, sőt évekkel később hamis emlékek is beépülnek. Másrészt gyermekkorban mindenki nagyon szuggesztibilis, fogékony az indirekt befolyásolásra, és a hamis emlékképek előállításának valószínűsége jóval nagyobb, mint egy felnőtt esetében. Egy pár irányított vagy előítéletes kérdéssel, az ezekre adott válaszok elismételtetésével a gyermekben úgy át lehet írni egy eseményről való emlékeket, hogy később egy pszichológus szakértő sem tudja majd megkülönböztetni egymástól az átélt és a hamis emlékeket. Mindezek miatt a gyermekek többszöri meghallgatása kifejezetten káros gyakorlat, amely nem segíti a bizonyíthatóságot sem. Fontos adalék még, hogy egy traumatizált gyermek meghallgatásához szakértelemre van szükség, amellyel azonban csak a gyermeket meghallgató személyek töredéke rendelkezik. Ennek hiányában a meghallgatások sokszor kihallgatássá válnak, a gyermek által elmondottakat kétkedve fogadják, a szorongás és szégyen érzeteivel nem tudnak mit kezdeni és nem veszik figyelembe, pedig ezek az érzések meghatározzák, mit és hogyan mondanak el a meghallgatott személyek. Ahhoz, hogy egy sértett tanú a vallomásában értékes információkkal szolgáljon, szükséges feltétel, hogy biztonságban érezze magát, érzelmi biztonságban és támogató személyek gyűrűjében. Ez a feltétel azonban néhány kivételes esettől eltekintve teljességgel hiányzik. Ennek hiányában sem gyermekkorú, sem felnőtt sértettől nem várható el informatív, következetes, részletes vallomás semmilyen ügyben, ahol bántalmazás áll a háttérben.

Diszfunkcionális-e  a büntetés?

A büntető igazságszolgáltatás gyakorlatának szigorodása évek óta érzékelhető trend. Ennek a trendnek mond ellent a kiskorú veszélyeztetése ügyekben, a gyermekbántalmazások esetén az ítélkezési gyakorlat. Összességében a büntetéskiszabás a gyermekbántalmazás eseteiben igen enyhe a társadalomra való veszélyességéhez képest. Ugyanis ez az a bűncselekmény, amely generációról generációra örökíti tovább a mintát és az éveken keresztül tartó családon belüli erőszakot, azt a családon belüli erőszakot, amely gyermekként való megtapasztalása a bűnelkövetővé érés melegágya, amely megbetegít vagy/és kriminalizál. Ennek ellenére az az ember, aki éveken keresztül tartja terrorban családját, aki megalázza, testileg és lelkileg kínozza gyermekét, nagyon valószínű, hogy maximum felfüggesztett szabadságvesztésre ítéltetik. 2015-ben az összes általam vizsgált elkövető 24%-a kapott végrehajtandó szabadságvesztést, míg 2020-ban a büntetés tovább enyhült: mindössze 18%-uknak kellett börtönbe vonulnia. De vessük össze ezeket az arányokat azzal, hogy a sértett gyermekeket milyen arányban távolítják el a családjukból és az ismerős közegből! Minden bűncselekmény esetén az a kívánalom, a társadalom igazságérzetét az szolgálja, ha az elkövetőt büntetjük meg, távolítjuk el, zárjuk börtönbe. A gyermekek sérelmére elkövetett családon belüli bűncselekmények esetén azonban sokkal jellemzőbb, hogy az áldozatot távolítjuk el, semmint az, hogy az elkövetőt. A gyermekeket nevelésbe vették, azaz eltávolították a családjukból 2015-ben az esetek 56%-ában, 2020-ban 38%-ban. Ennek a büntetésnek és ennek a gyakorlatnak a társadalom felé való üzenete kifejezetten diszfunkcionális. Egyrészt azt üzeni, hogy a gyermek bántalmazása és elhanyagolása nem tartozik a kifejezetten súlyos cselekmények körébe, tulajdonképpen csaknem bocsánatos bűn. Másrészt megtanítja az áldozatokat, sértetteket és minden eljárásban részt vevő tanút arra, hogy az egész hercehurca, az éveken keresztül tartó büntetőeljárás – amely alatt rendkívül sok kellemetlen, szorongást kiváltó, de akár testi épséget veszélyeztető helyzeten és időszakon kell keresztülmenniük – végeredményben tökéletesen hatástalan: az elkövető marad és akár tovább fenyegetőzik, gúnyosan nevetve a felfüggesztett ítéletet lobogtatva, míg a sértettek megélhetik a teljes kiszolgáltatottságukat és azt, hogy nem számíthatnak a hatóságok valódi segítségére. Legközelebb kétszer meggondolják, tegyenek e feljelentést, vagy az eljárás alatt tanúvallomást. Talán ez is magyarázata lehet annak, miért esett vissza ilyen drasztikusan 5 év alatt a kiskorú veszélyeztetése bűncselekmények száma: nőtt a látencia.

A büntetéskiszabási gyakorlat vizsgálata során azzal szembesültem, hogy sem a rendbeliség, sem a halmazat nem emeli a kiszabott büntetést, még akkor sem, ha pedig így a büntetési tétel felső határa jócskán megemelkedik. A gyakorlatban szinte mindegy, hogy egy vagy öt gyereket bántalmazott-e az elkövető, vagy hogy a kiskorú veszélyeztetése halmazatban áll egyéb, családon belüli erőszakos cselekményekkel is, legyen az akár zaklatás, akár testi sértés, akár kapcsolati erőszak. A büntetés néhány üdvözlendő kivételtől eltekintve felfüggesztett szabadságvesztés. Amely büntetés csak a jogászok számára értelmeződik szigorúnak, minthogy a szabadságvesztés a legszigorúbb büntetés. Ennek valójában sem a terhelt, sem a sértett számára nincs relevanciája. A valóság: az elkövető megúszta, nem kell börtönbe vonulnia. A sértettet pedig meghurcolták, feleslegesen.

Azt sem nevezném jó gyakorlatnak, hogy sokszor többször egymást követően kapnak az elkövetők ugyanolyan otthoni erőszak és terror miatt felfüggesztett büntetést.

Meg kell említenem, hogy a szabadságvesztés-büntetés pozitív hatásait munkám során ritkán detektálhattam, sokkal jellemzőbbek a fogva tartás negatív, nem kívánt hatásai. Azonban ha családon belüli erőszakról beszélünk, ez a fajta büntetés, ha másért nem is, azért mindenképp fontos és hatékony, mert amíg a bántalmazó bv.-intézetben tengeti napjait, addig legalább erősödhet a család, nőhetnek a gyerekek, és legalább átmenetileg megszűnik a veszélyforrás.

Fogalmazzak szélsőségesen?

Összességében azt gondolom, a gyermekbántalmazás, amely fogalmomba beletartozik az elhanyagolás is, olyan súlyos bűncselekmény, amelyet furcsa módon egyáltalán nem kezelünk helyén. Mintha nem lennénk tisztában a társadalomra való veszélyességével: azzal, hogy az egyéni devianciák majd mindegyikének kulcsfontosságú kiindulópontja a mérgező, erőszakos családi minta és a gyermekkorban szerzett, maradandó nyomot hagyó lelki sérülések.

Meg nem büntetett bűnösök, magukra hagyott áldozatok maradnak az otthoni erőszakosságok körébe sorolható bűncselekmények, így a kiskorú veszélyeztetése ügyek után is. A látencia, vagyis a rejtve maradás ezekben az esetekben azért is lehet ilyen magas, mert a társadalom egyetlen alrendszere sem működik hatékonyan az áldozatok védelmében. A jelenség felszámolásához vagy visszaszorításához nem járul hozzá. Újragondolásra érett meg mind a gyermekvédelmi rendszer, mind pedig az igazságszolgáltatás működése azokban az esetekben, amikor gyermekek sérelmére követnek el súlyos erőszakosságot, visszaéléseket a gondozásukra köteles személyek.

Solt Ágnes PhD, tudományos főmunkatárs, Országos Kriminológiai Intézet. A tanulmány a „Bű-nözéskutatás Európa közepén” címmel Vókó György és Mészáros Ádám emlékére az Országos Kriminológiai Intézetben 2022. május 11-én rendezett konferencián tartott előadás szerkesztett változata.


Your browser does not support the canvas element.